Hierbij de geschiedenis van "mijn eigen" T2 busje uit 1973

 

Onze T2b panorama bus uit 1973 (02-07-1973) had al een leven achter zich alvorens deze in 1987 in ons bezit kwam. Ik zeg bewust ons omdat de aanschaf in eerste instantie een groepsaankoop betrof met John & Jeroen Mosman en Frank Lolkema. John en Jeroen hebben over de jaren andere interesses ontwikkeld en zijn uit dit project gestapt. Op dit moment deel ik het eigendom dus met Frank Lolkema.

Het eerste deel van de geschiedenis van deze bus is inmiddels ook redelijk duidelijk. De vorige eigenaar heeft de bus in 1976 gekocht en vervolgens om laten keuren tot taxi bus. De eerste eigenaar is niet bekend , inzet en toepassing ook niet. Wel dat hij tot 1977 een bedrijfswagen (vrachtwagen volgens kenteken) betrof. Het was een witte bus, met ramen echter zeer waarschijnlijk zonder banken, met kenteken FB-12-64. Dit alles blijkt uit het recent opgedoken "relaas van weging" welke bij het om keuren en toekennen van het nieuwe kenteken heeft plaatsgevonden op 16-02-1977.

 

Het chassisnummer van onze bus bevestigd  dat het geen panelvan is geweest (zoals on is gemeld door de vorige eigenaar) maar af fabriek reeds een combi. Zeg maar een standaard bus met ruiten en met of zonder banken.

                        

                        Ons chassisnummer is 2332228112: 

                         23xxxxx betekend Combi / bus met ramen 

                         xx3xxxx betekent bouwjaar 1973 

                         xxx2xxx betekend 2e generatie T2 dus

De bijgevoegde foto toont de bus zoals deze vanaf 1976 als (Schiphol)taxi door Rutenfrans in Klarenbeek werd ingezet. Het huidige kenteken (65-RE-00) stamt ook uit 1976. Dhr Rutenfrans melde mij een paar jaar geleden tijdens een ontmoeting op een VW meeting dat de bus de eerste 3 jaar van zijn bestaan een oranje panelvan in dienst van een aannemer moet zijn geweest. Dat oranje klopt aantoonbaar niet, ook is het geen panelvan geweest. De rest van de informatie lijkt aannemelijk. Zij hebben de bus in eerste instantie rood-goud-wit geschilderd en in een later stadium groen-geel-wit. Ergens gedurende de 10 jaar dat de bus als taxi is ingezet geweest, is hij door Rutenfrans reeds in de huidige kleurstelling gezet. Zo hebben we hem dus gekocht en ondanks vele andere ideeën toch zo gehouden.

Wij kochten de bus bij een autohandelaar die de bus achter een schuur had staan en vol strobalen had gestapeld. We gingen naar de handelaar voor aankoop van een geadverteerde Peugeot 604, met het idee die voor één Zuid-Europa vakantie aan te schaffen en daarna weer weg te doen. Wij hadden immers zelf kleine autootjes waar 4 lange Hollandse mannen met bagage hun plek niet zouden vinden. De Peugeot was een verrot barrel en de VW-bus een betaalbaar alternatief. Nadat de stand-kachel uit de bus was terug verkocht was de bus zelf "bijna gratis".

Voor de eerste vakantie wat kleine aanpassingen gedaan en een basis kampeer indeling gemaakt. Precies genoeg om vlgs de RDW een camper te zijn met de daarbij behorende belastingvoordelen zoals een 60 dagen kaart.  De vakantie verliep prima, het enthousiasme voor de bus aangewakkerd en dus niet meer verkocht. Nu werd het werk aan de bus ook rigoureus aangepast , net als het camper interieur.

 

Om de bus betaalbaar te houden was de bus dus omgebouwd tot camper volgens de toen geldende wettelijke eisen. Zo was het mogelijk om middels een 60 dagen kaart de wegenbelasting te beperken. In de jaren daarna (eind jaren 80), toen duidelijk werd dat de bus een blijvertje was, werd de bus van de LPG installatie ontdaan en van een volledig in eigenbeheer ontworpen en gebouwd camper interieur voorzien. Dit interieur bewijst inmiddels al tientallen jaren zijn dienst. Jaar in jaar uit werden de zomervakanties met de bus gedaan werd heel europa doorkruist. Eerst met een vouwcaravan er achter, later met een motortrailer en vanaf 1999 met de inmiddels vermaarde VW-Bus trailer (zie elders op deze site). Ook hebben we, vrijwel vanaf het begin regelmatig VW evenementen (in binnen en buitenland) bezocht met onze bus.

 

 

In aanloop naar onze reis door de USA werd niet alleen een trailer bebouwd, maar ook de bus zelf onderhanden genomen. De standaard 1600 cc motor werd omgeruild voor een 2000cc luchtgekoeld motorblok (CU-motor) uit een T3 van 1980. Deze werd door Hotrod uit Doesburg geprepareerd en de beide motorhelften van stiften voorzien. Ook werd hij van een scherpe nokkenas voorzien en werden de hydraulische klepstoters verwijderd en mechanisch gemaakt. De inbouw hebben we zelf weer gedaan en de diverse modificaties aan ophanging, versnellingsbak en ontsteking zelf uitgedacht en uitgevoerd.

 

Al die jaren dat de bus in ons bezit is, hebben we onderhoud, reparaties en modificaties geheel in eigen beheer uitgevoerd. De bus is ook meerder keren van nieuw plaatwerk voorzien. IJzer uit de jaren 70 is nou eenmaal erg gevoelig voor roest. Vooral in de jaren 90 ging er geen APK keuring voorbij of het lasapparaat speelde de hoofdrol. Mede omdat de bus inmiddels alleen in de zomermaanden wordt gebruikt en verder binnen gestald is, is dat nu geen jaarlijks terugkomend ritueel meer.