Ik was me al jaren op het internet aan het oriënteren op een VW T4 westfalia camper. En om ons zelf te overtuigen dat een dergelijke grote investering eigenlijk geen alternatief zou zijn voor een normale personenwagen heb ik in 2010 tegen beter weten in 2 camperdealers gemaild voor een proefrit. Scharphof Campers uit Nijverdal reageerde vrij snel en nodigde ons uit om te komen “proeven”. De ontvangst was hartelijk en de uitleg bij de camper uitvoerig. Nadat we de een proefrit hadden gemaakt met een Westfalia T4, was de beslissing snel gemaakt. Hier kunnen we wel aan wennen dus in 2010 werd de deal gesloten en de Seat Leon werd ingeruild en een VW Transporter T4 Westfalia camperbus aangeschaft.

Onze T4 Westfalia camper is een bijzonder uitvoering, nl een California Beach uitvoering. Dit betreft een gelimiteerde uitvoering van +/- 500 stuks welke in 1997 werd uitgebracht. In het hoofdstuk T4-Beach register meer details over deze gelimiteerde uitvoering en de bij mij bekende bussen. 

Onze bus is door Scharphof in 2010 uit Duitsland geïmporteerd. Ik heb wat onderzoek gedaan naar het verleden van onze camper en daar zijn een aantal interessante gegevens naar voren gekomen. Allereerst hebben we behalve een redelijk uitgebreide onderhoudshistorie ook de ketting print bij de camper gekregen zoals hij destijds bij Westfalia is besteld.Daarop staan alle opties aangevinkt, behalve lichtmetalen velgen. Onze bus rolde begin 1997 van de band en is voorzien van donkergroene metallic lak (Dragongreen Pearl effect), speciaal zandkleurig interieur met velours bekleding, een standkachel, airco, cruise-controle, dubbel glas, vast camperinterieur en een pop-up dak.

De eerste eigenaar was Herr B.Rolf en wat blijkt, dat is ook de naam die op de laatste uitgevoerde onderhoudsnota staat, plusminus een 1/2 jaar voordat wij ons eigenaar mochten noemen. Wij zijn dus de 2e eigenaar van deze camper. Ik heb nog wel wat pogingen ondernomen om meer te weten te komen maar heb die eigenaar helaas niet weten te traceren. Destijds had de bus het kenteken MZ-X1137 en de vorige eigenaar heeft er zo’n 240.000 kilometer in ruim 13 jaar mee gereden. 

Het betreft een camper met een zogenaamde wijsneus. Die nieuwe look werd in 1996 geïntroduceerd om ruimte te maken voor grotere motoren. Onze camper is dan ook voorzien van een 2.5 liter, 5 cilinder dieselmotor. In Juli 2009 heeft Herr Rolf de bus ook nog van een roetfilter laten voorzien, en daar zijn we natuurlijk ook erg gecharmeerd van.  

 

Alleen in de eerste maand na aanschaf was er een probleem. De bus startte niet meer. Dus maar de Wegenwacht erbij gehaald en die kwam met een T4. Het bleek dat de startmotor kapot was en 1 telefoontje naar Scharphof was voldoende. Repareer maar en stuur de rekening maar op. Bij dit pechgeval is het gebleven, en we hebben in 8 jaar ruim 100.000 km probleemloos rond gereden.

 

Al vrij snel na aanschaf kreeg de bus een bijnaam, namelijk “Kleinbaai on Wheels”. Dit is omdat Kathleen in haar jonge jaren dat ze nog in Zuid Afrika woonde, veel vakanties doorbracht in het vakantiehuisje van goede vrienden. Die hadden/hebben een huisje direct aan de kust in het plaatsje Kleinbaai. Die sfeer en vrijheid werd ook naar verlangt sinds ze in Nederland woont en dat is nu ingevuld middels onze VW buscamper. Vandaar dus “Kleinbaai on wheels”


Een Stukje personalisering in de camper aangebracht

Om onze bus helemaal naar onze zin te maken hebben we een aantal aanpassingen interieur aanpassingen doorgevoerd. Sommige ter verfraaiing en sommige voor de functionaliteit.

Bearlock Versnellingsbak slot

Op voorschrift van de verzekeringsmaatschappij in laten bouwen, nog voor aflevering. Een aanrader voor alle VW camper eigenaren. Niet alleen trotse eigenaren genieten van de VW busjes, ook het dievengilde. De Bearlock blijkt beter te werken tegen diefstal dan een alarmsysteem. Wel even opblijven letten met parkeren, bij voorkeur met de "kont" naar een hek of gebouw parkeren.

Cruise control inbouwen

Voor relatief weinig geld een originele accessoire in laten bouwen. Kosten slechts +/- 150 euro en dus maar 15% van de originele "prijs af fabriek". Ik heb de onze in laten bouwen bij Josh Schippers in Hattem. Een aanrader.

Bovenslaper uitval bescherming

Nadat Remco als peuter een keer in zijn slaap naar beneden was gevallen, heb ik besloten een bescherming aan te brengen. Er bestaan originele oplossingen maar die zijn erg prijzig. Eerst geëxperimenteerd met een tafeltennisnetje, maar deze al meteen vervangen voor een beschermstang. Deze heeft inmiddels meerder jaren zijn dienst bewezen.

Armsteun repareren (was lam)

Relatief eenvoudige reparatie middels een reparatiesetje welke op het internet veelvuldig worden aangeboden. Voor een paar euro weer gefikst.

Multifunctioneel kastje achter in de bus gemaakt

Omdat we altijd met onze brillen zaten te klieren als we gingen slapen zocht ik naar een passende oplossing. Ik bedacht een multifunctioneel kastje waar ook boeken, klokje, een leeslampje en een miniverzameling busjes (T1-T2a-T2b_T3-T4-T5) hun plek vonden. Vervolgens gebeitst in een bij het interieurpassende kleur. Ik ben tevreden met de uiteindelijke uitvoering.

Luifel opbergsysteem

Omdat de luifelbuizen altijd door de bus rollen ook hier een oplossing voor bedacht. De (telescoop)buizen van Obelink, de haringen scheerlijnen en Hamer zo dus altijd bij de hand en toch netjes weg gewerkt in een anders loze ruimte.