Na 8 jaar genoten te hebben van onze Volkswagen T4 Westfalia Beach werd in 2018 het vizier op een opvolger gericht. De T4 begon “moe” te worden met hier en daar een beetje roest. Ook komen er steeds meer maatregelen om “vervuilende” voertuigen te ontmoedigen. Binnensteden worden afgesloten en belasting tarieven verhoogd. Dat onze T4 uit 1997 van een roetfilter was voorzien deed er voor de beleidsmakers niet toe, gewoon alles over een kam scheren. De dieselmotor in onze automobielen wordt gezien als zondebok voor de global-warming, maar dat is absolute flauwekul. Natuurlijk produceert een dieselmotor roet, en hoe ouder hoe vuiler, maar landbouw, scheepvaart en luchtverkeer zijn vele malen grotere vervuilers maar dat wil/durft men niet aan te pakken. Waar of niet waar, we moeten het er mee doen.

 

Onze "nieuwe camper" moest dus een schonere worden en ook zeker weer een Volkswagen transporter. Benzine of elektrisch aangedreven campers zijn er nog niet, dus vanzelfsprekend toch weer een diesel, echter de 5 cilinder diesel (euro3) is ingeruild voor een 4 cilinder (euro5) motor.

  

Toen Kathleen en ik in 2007 de VW transporter fabriek in Hannover bezochten zagen we de T5 van de band rollen. Toen er een bruine voorbij kwam zijden we al tegen elkaar, als…..dan….zo een.

Dat dit meer dan 10 jaar later ook daadwerkelijk ging gebeuren konden we toen nog niet vermoeden.

  

Na een uitgebreide periode het internet in de gaten te hebben gehouden kwam er bij het VW Campercentrum in Amersfoort een geschikt exemplaar in de verkoop. Wij erheen voor een proefrit, maar de zelfde dag werd er nog een handtekening gezet en waren wij de trotse eigenaren van een “Toffe Braune” T5 GP California Milestone camper en werd onze T4 daar achtergelaten.

 

Onze huidige camper betreft dus een gefacelifte T5 versie (GP) uit 2012 met een 2 liter, 140pk diesel motor. Het is een milestone uitvoering en dat was een uitvoering die door de Nederlandse importeur in 2012 werd verkocht ivm het 10 jarig bestaan van het vw campercentrum.

Een accessoire pakket van ruim 12.000 euro kon voor ongeveer een kwart van de waarde aangeschaft worden. Hiernaast de brochure van de VW California Milestone uitrusting uit 2012. Wij plukken daar nu dus de vruchten van dat dit toen door de eerste eigenaar gedaan is. En alsof het nog niet voldoende was zijn er destijds ook nog een in de kleur gespoten cassette luifel en een trekhaak aan de optielijst toegevoegd.

 

Ten opzichte van de T4 is de T5 echt een enorme verbetering. Niets te nadele van de T4, maar de tijd heeft duidelijk niet stil gestaan. Volkswagen heeft bij introductie van de T5 de camperbouw in eigenbeheer genomen en dus niet meer aan Westfalia uitbesteed. Niet alleen is de basis veel moderner ook het interieur is duidelijk doordacht. Zo zijn niet alleen koken, koelen en slapen opgenomen in het interieur ontwerp, maar ook zaken als klaptafels en klapstoelen nu af fabriek geïmplementeerd. Wat ook opvalt is dat er veel minder wind- en rijgeluiden in het interieur doordringen.

 

Hieronder wat detail foto’s van onze T5 California Milestone.

Onze T5 zal in de komende tijd verder geperfectioneerd en gepersonaliseerd worden. Plannen zijn er al, ervaring met de T5 echter nog niet. Dat gaan we verwerken in onze T5.